Bedenk je ‘why’ niet, erken het liever

Geplaatst op 31 mei 2021, in Persoonlijke updates Laatste update: 4 oktober 2021

Laten we het even hebben over de Golden Circle. Mocht je deze niet kennen: het is een model om de motivatie en uitwerking van onze keuzes te laten zien en te veranderen. Bedacht door Simon Sinek.

De onderdelen van de Golden Circle:

  • buitenste rand is de ‘what’, dus wat we doen
  • middelste rand is de ‘how’, dus hoe we het doen
  • kern is de ‘why’, dus waarom we doen wat we doen
De Golden Circle van Simon Sinek, die bestaat uit 3 delen. De buitenste rand is 'what', de middelste rand is 'how' en de kern is 'why'.
De Golden Circle, bedacht door Simon Sinek. (beeld: eigen prutswerk)

Wereldberoemd

Deze Golden Circle (niet mijn kunstzinnige versie) is wereldberoemd. Talloze organisaties gebruiken ‘m om plannen te smeden en strategieën te bedenken. En het verbaast me niets als Sinek tot de dag van vandaag een graag gehoorde en geziene goeroe is op menig podium.

Je kunt wel raden welk deel van de cirkel het meest belangrijk is: de kern. “Start with why”, zou Sinek zeggen. Ik snap het wel, want het klinkt zo logisch. En het past heel goed bij de menselijke behoefte om controle te hebben.

Maar terwijl hij een glashelder geloof in een Golden Circle verkondigt, moet ik het doen met een roestig rondje vol vraagtekens.

En iets zegt me dat ik niet de enige ben.

Volgens mij zijn de keuzes die we maken, een samenloop van omstandigheden. Samengevat in een verhaaltje achteraf. En in dat verhaaltje is er ook een versie van waarom we met iets zijn begonnen. Bekeken door de bril van nu.

Mijn ‘why’

Ik mislukte op het tweetalig vwo en daarna de havo bij gebrek aan motivatie. Ik stopte met de opleiding Maatschappelijke Zorg bij gebrek aan een idee. Daarna rondde ik alsnog de havo af en koos ik voor de opleiding Journalistiek. Bij gebrek aan een beter plan.

Tijdens mijn studie begon ik met freelancen, opnieuw bij gebrek aan beter. Als vanzelf ging ik steeds meer denken en handelen als een ondernemer.

Na mijn studie bleef ik eerst commercieel schrijven voor met name zzp’ers en het mkb. Ik kreeg een hekel aan m’n werk en mezelf. En gaandeweg verschoof mijn focus steeds meer naar andere content-uitdagingen, voor grotere organisaties.

Wilde ik ooit echt journalist worden? Zocht ik altijd al de vrijheid van het ondernemerschap? Was kilometers schrijven voor zzp en mkb altijd al de beoogde tussenstap? Wist ik toen al dat ik mijn aanbod zou samenvatten tot betere content en alles wat erbij hoort? En dat dit straks zomaar heel anders kan zijn?

Welnee.

Ik heb geen sinekiaanse ‘why’ als startpunt van een succesverhaal. De why die ik heb, is een reconstructie. Een filter van de realiteit, door terug te kijken naar wat ik zoal heb uitgespookt. Een terugblik vol gemengde gevoelens. Van weemoed en genoegen, tot twijfel en trots. En alles ertussen.

Daden verraden

Het Grote En Waarachtige Waarom is geen vooraf bedachte stip op de horizon. Eerder een blik in de achteruitkijkspiegel. Omdat je daarin ziet wat je leuk vond en wat niet. En waar je voldoening uit haalt. Woorden zijn zinnig, maar daden verraden.

Een why hoef je niet te bedenken. Je hoeft ‘m alleen maar te erkennen, door te kijken naar wat je doet. Daden vormen de ingrediënten voor het verhaaltje achteraf. Het verhaaltje dat we nodig hebben om te vertellen aan anderen. Maar vooral: aan onszelf, in de hoop dat het volgende verhaaltje ons beter bevalt.

Staar je niet blind op die stip in de verte. Ga dingen doen. Ga ontdekken, behaal succes en stoot je kop. Of loop eens rond als een kip zónder.

Je why komt dan vanzelf aanwaaien.

Foto Jeroen Schalk

Over Jeroen

Freelance webredacteur en UX-writer. Liefhebber van woorden, websites, wireframes en winegums. Best wel onregelmatige blogger. Wil non-profit en (semi-)overheid helpen met heldere content en strakke copy.