Tijd voor een ‘marie-kondootje’
Ooit gehoord van World Cleanup Day? Jaarlijks doen er miljoenen mensen aan mee. Rotzooi ruimen, voor een planeet met minder afval.
Gaat zo’n dag per jaar de wereld redden? Nee, maar het is zo zinloos om de cynicus uit te hangen. Ik vind het mooi, zo’n wereldwijde schoonmaakdag.
Toch is het vreemd. Zo actief als we minder afval op aarde willen, zo passief gaan we om met de ruimte in onze andere habitat.
Je weet wel: online.
Eerst dacht ik dat het probleem alleen een data-overkill is. Door een overschot aan, vooral matige, content.
Digital is mainly garbage.
Dat betoogt contentspecialist en online autoriteit Gerry McGovern. Hij verwoordt het treffend in zijn artikel:
“Digital is like sugar: it’s so sweet and irresistible, so easy to create, so easy to store, so easy to ignore. So cheap. So everywhere. Digital is the ultimate ‘just do it’ mantra.”
Online is een vloek en een zegen. Het geeft ons het gevoel van een eindeloze ruimte om te geven en nemen wat we willen. Data, in alle vormen en maten. Social media, apps, blogs, foto’s, video’s, documenten, websites en Joost mag weten wat nog meer.
En de levenscyclus? Die wordt steeds korter. Informatie als wegwerpartikel, als digitaal zwerfafval.
We posten, up-/downloaden en streamen wat af. Via servers, in datacenters die steeds meer energie vreten en CO2 uitstoten. Zo wordt onze data-honger vanzelf een milieu-issue.
Helemaal van de zotte natuurlijk.
Maar wat als we tijdens World Cleanup Day twee vliegen in één klap slaan? Wat als we ook online massaal gaan opruimen?
Een soort ‘online cleanup day’, zeg maar. Tegen de digi-troep. Spookaccounts op social media, gedateerde posts en lang vergeten foto-albums. Vlogs, blogs, documenten en webpagina’s. Of volle laatjes in je cloud-omgeving.
Vraag je eens af: wat voor data heb je zelf allemaal?
Er is een ongelooflijke shitload aan informatie die rondzweeft op het web. Argeloos, doelloos, nutteloos. Maar waar de servers dagelijks voor moeten ronken.
Online kan een flinke schoonmaak gebruiken. Waarschijnlijk is ons aandeel zeer gering, maar je weet wat ze zeggen over kleine beetjes.
Klinkt het naïef? Saai? Als een hoop gedoe misschien? Ja, ja en ja.
Dus weet je wat? We gaan het leuker maker. Concreter, vreugdevoller. Breng je data-gedrag in kaart. Zoek je content bij elkaar. Dan gaan we opruimen à la de beroemde Japanse opruimgoeroe.
Laten we het web marie-kondo’en.
Vraag jezelf af of je er nog blij van wordt. Of je data compleet en actueel is. En of je er nog iets mee gaat doen.
Doe het tegen de digi-troep. Tegen de data-overdaad. En tegen nodeloos ronkende servers.
Voor minder CO2-uitstoot. En een ruimer podium voor betekenisvolle content. Te beginnen op World Cleanup Day. En het liefst nog veel vaker daarna.
Now, doesn’t that spark joy?