Best mogelijke gebruikerservaring (UX)

Over gebruikerservaring of user experience kunnen we heel ingewikkeld doen. Maar het is eigenlijk simpel: werk aan het vertrouwen van je klant, relatie of bezoeker. In woord en daad.

Waarover gaat UX of user experience?

Bij iedere verkoop, service of bezoek aan je website, ben je verbonden met je gebruiker. Bewust of onbewust, maar het zijn allemaal contactmomenten. En ieder moment verbetert of verslechtert de gebruikerservaring.

Hoe beter de ervaring, hoe groter het vertrouwen. In je product, dienst en organisatie als geheel. Daarom is aandacht voor de totale user experience belangrijk.

UX gaat over:

Het complete plaatje

De gebruikerservaring zit ‘m in de grote lijnen en de kleinste details. Dat gaat niet alleen over woordkeuze, design en indeling van je website of app. Het gaat ook over de snelheid van je dienstverlening, kwaliteit van je product en hoe je een klant of relatie te woord staat.

User experience gaat over iemands totale perceptie van jou: wie je bent, wat je biedt en hoe je dat doet. Wat dat betreft zijn gebruikers net mensen. 😉

Iedereen in je organisatie

Iemand bestelt je product, gebruikt je dienst, zoekt informatie op of stelt je een vraag. Online, telefonisch, op locatie of hoe dan ook. Denk eens aan alle teams en personen in je organisatie die daarbij betrokken zijn.

De gebruikerservaring is niet alleen het domein van de afdeling marketing & communicatie. Het is ook iets van de productspecialist en de IT’er. Van de accountmanager en de magazijnmedewerker.

Wie invloed heeft op het gebruik, is mede vormgever van de ervaring. Of zoals UX-expert Lou Downe het zegt: “Everyone in your organisation owns the user experience.”

Lou Downe staat op het podium van het Nationaal Congres Digitale Toegankelijkheid, op 16 mei 2019. Achter haar een grote slide met daarop de tekst: Everyone in your organisation owns the user experience.
Lou Downe tijdens het Nationaal Congres Digitale Toegankelijkheid, op 16 mei 2019. (foto: eigen beeld)

Werken aan de user experience

  • Inleven en aansluiten. Bij de taal, twijfels, behoeften en omstandigheden van je gebruikers.
  • Bouwen aan vertrouwen. Omdat je tegemoetkomt aan verwachtingen of ze zelfs overtreft.
  • Herkenbaarheid versterken. Omdat je producten en diensten prettig voorspelbaar zijn.
  • Bekendheid vergroten. Simpel: als gebruikers tevreden zijn, dan vertellen ze het verder.

Hoe ik bijdraag

Vanuit content draag ik graag bij aan verbetering van user experience. Daarom hou ik er ook rekening mee in wat ik doe als contentspecialist.

Ook van waarde

Naast gebruikerservaring zijn er nog een paar andere thema’s die ik erg belangrijk vind. Ik vertel je graag meer over andere waarden in mijn werk.

Portretfoto van Jeroen Schalk

Iets meer over mij

Ik ben Jeroen. En wat mij betreft gaan we vanaf nu betere content maken. Zodat je klanten en relaties de best mogelijke gebruikerservaring kunt bieden.

Neem contact op

Een vraag of content-uitdaging? Mail of bel me, ik help je graag.
mail@jeroenschalk.nl
+31 (0)6 11 15 19 44