Digitale toegankelijkheid voor iedereen

Digitale toegankelijkheid gaat over bereikbaar, benaderbaar en begrijpelijk zijn voor iedereen. Ongeacht de omstandigheden van je bezoeker of gebruiker.

Voor wie en waarom belangrijk?

Iedereen wint als je als organisatie toegankelijk bent. Maar er zijn veel mensen voor wie digitale toegankelijkheid extra belangrijk is. Bijvoorbeeld:

Blind, slechtziend, kleurenblind

Blinde mensen zijn afhankelijk van hulpsoftware, zoals een screenreader. Voor slechtziende of kleurenblinde mensen is je website een stuk lastiger te gebruiken als er niet voldoende kleurcontrast is in ontwerp, tekst en beeld.

Doof of slechthorend

Doven of slechthorenden zijn afhankelijk van ondertiteling bij video of een alternatief voor geluid. Ook belangrijk om te weten: bij Doven (hoofdletter) is niet Nederlands, maar Nederlandse Gebarentaal de moedertaal.

Gevoelig voor prikkels

Heel veel mensen kunnen niet goed tegen webpagina’s met onrustige opmaak, veel bewegend beeld en andere prikkels. Bijvoorbeeld omdat ze te maken hebben met concentratieproblemen, autisme of een angststoornis.

Minder digitaal of taalvaardig

Niet iedereen is even digitaal of taalvaardig. Veel oude én jonge mensen hebben extra behoefte aan begrijpelijke teksten, eenvoudige infographics en duidelijke iconen. En andere heldere vormen van informatie.

Traag apparaat of internet

Niet iedereen heeft de nieuwste iPhone of 5G internet. Genoeg mensen gebruiken oudere apparaten of hebben trager internet. Dat betekent: diverse schermformaten, verouderde browsers en verschillende laadsnelheden.

Voor iedereen

Zoals expert in digitale toegankelijkheid Iacobien Riezebosch tegen mij zei: “Digitale toegankelijkheid is niet bedoeld als extra service voor een kleine groep. Het is bedoeld om informatie en diensten bruikbaar te maken voor iedereen.”

Voordelen van digitale toegankelijkheid

  • Menselijkheid. Door toegankelijk te zijn, geef je iedereen de kans om gebruik te maken van je product of dienst.
  • Vindbaarheid. Zoekmachines zijn gek op websites met goede html-code, een logische paginastructuur en begrijpelijke teksten.
  • Gebruikerservaring. Een rustige paginaopmaak, duidelijke teksten en heldere flows verbeteren de ervaring voor je gebruikers (UX).
  • Uitstraling. Door te werken aan toegankelijkheid, laat je zien dat je maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt.
  • Efficiëntie. Is je website toegankelijk en begrijpelijk? Dan scheelt dat je mogelijk een hoop mails en telefoontjes met vragen.

Hoe ik bijdraag

Vanuit content wil ik bijdragen aan toegankelijkheid voor iedereen. Daarom hou ik er ook rekening mee in wat ik doe als contentspecialist.

Ook van waarde

Naast toegankelijkheid zijn er nog een paar andere thema’s die ik erg belangrijk vind. Ik vertel je graag meer over andere waarden in mijn werk.

Portretfoto van Jeroen Schalk

Iets meer over mij

Ik ben Jeroen. En wat mij betreft gaan we vanaf nu betere content maken. Zodat zoveel mogelijk mensen gebruik kunnen maken van je producten en diensten.

Neem contact op

Een vraag of content-uitdaging? Mail of bel me, ik help je graag.
mail@jeroenschalk.nl
+31 (0)6 11 15 19 44