Veelgestelde vragen – over tekstschrijven en hulp bij je (online) communicatie

Zoek je graag zoveel mogelijk zelf uit? Wil je meer weten over wat ik doe en hoe ik werk? Dan is deze lijst met veelgestelde vragen een goed begin:

 

Waarvoor kan ik je inhuren?

Je kunt me inhuren om de totale communicatie en (online) positionering van je onderneming te verbeteren. Ik help je om relevant te blijven voor bestaande klanten/relaties en om in beeld te komen bij nieuwe. Daarvoor kun je kiezen voor een kritische blik à la carte, effectieve teksten en handige doe-het-zelfcursussen.
 

Kun je mijn bedrijf een communicatie-totaalpakket aanbieden?

Jazeker, in sommige gevallen is dat zelfs veel effectiever. Een uurtje slim sparren bijvoorbeeld kun je prima concreet opvolgen met een grondige website-scan. En voor meer online zichtbaarheid is het slim om de teksten voor je website te laten schrijven, om vervolgens met een goed plan te beginnen met e-mail en contentmarketing.

Bij een totaalpakket wil ik gerust kijken of ik de prijs mooi in je voordeel kan afronden. 🙂
 


Kan ik ook grafisch ontwerp, webdesign, SEO etc. bij je uitbesteden?

Als het nodig is – en jij het oké vindt –, dan schakel ik collega-ondernemers uit andere vakgebieden in. Denk bijvoorbeeld aan webdesign, grafisch ontwerp, zoekmachineoptimalisatie (SEO), fotografie, video’s of drukwerk. In alle gevallen blijf ik je vaste aanspreekpunt. Wel zo overzichtelijk.

Dus ja, dit kun je bij mij uitbesteden, alleen ben ik dan niet (direct) zelf de uitvoerder.
 


Aan wie bied je je diensten aan?

Mijn aanbod is erg interessant voor ondernemers, liefhebbers van hun vak. Dit kunnen zzp’ers en mkb zijn, maar ook grotere bedrijven. Web- en communicatiebureaus kunnen mij daarnaast op projectbasis inhuren. Trouwens, grotere organisaties of andere (non-profit) partijen met communicatievragen help ik net zo graag.
 

Welke opleiding en achtergrond heb je?

De uitdrukking “twaalf ambachten, dertien ongelukken” vat mijn achtergrond tot 2010 aardig samen. Daarna startte ik met de hbo-opleiding Journalistiek aan de Christelijke Hogeschool Ede. Ik rondde deze af met geschreven pers en webjournalistiek als specialisatie. Tussendoor freelancete ik bij lokale media in Nijmegen en schreef ik vrijwillig voor meerdere websites.

Tijdens mijn studie schreef ik me als tekstschrijver in bij de KvK, werkte ik samen met een webdesigner en leverden we het totale on- en offline visitekaartje aan zzp’ers en mkb. Dit alles heeft me een hoop ervaring en een goed netwerk opgeleverd, waardoor ik nu het verschil kan maken als tekstschrijver, (web)redacteur en communicatieadviseur.
 


Wat is je locatie? En je werkgebied?

Ik werk als tekstschrijver vanuit Utrecht, prima bereikbaar dus. En omdat het zo lekker centraal is, ben ik zo in alle uithoeken van Nederland. Trouwens, mijn uitvoerende werk speelt zich vooral op een laptop en/of online af, dus mijn werklocatie is eigenlijk grenzeloos.

(Hoewel, als je bijvoorbeeld op de Polynesische eilanden woont, dan wordt een briefing of interview op locatie wel een tikkeltje lastig…)

Voor ik het vergeet: een eigen werkplek heb ik ook. Bij De Schaverij: pand voor creatieve ondernemers. Hier kun je op afspraak ook langskomen voor een kennismaking en koffie. 🙂
 


Welke voorwaarden hanteer je?

Naast mijn algemene voorwaarden is er eigenlijk maar één voorwaarde die ik stel: mijn werk moet ons allebei energie opleveren. Daarvoor is het nodig dat er een klik is en dat we de meerwaarde van elkaars werk inzien. In een eerste ontmoeting kom ik daar graag achter.
 

Ik geef de opdracht en jij voert ‘m uit: werkt het zo?

Soms wel, maar vaak niet. Ik ben afgestudeerd als journalist en ik stel graag kritische vragen. Niet om je dwars te zitten, maar om je idee en intenties te testen. Op haalbaarheid en effectiviteit vooral, zodat je misstappen voorkomt. Ik geef je graag waar je om vraagt, maar nog veel liever wat je echt nodig hebt. Pas dan ben je geholpen.
 

Kan ik je inschakelen als nakijkhulp? En voor losse schrijfklusjes tussendoor?

Jazeker, dat kan. Ik heb een handige abonnementsvorm voor als je mij vast wil inschakelen om teksten te laten nakijken. Je hebt dan geen omkijken meer naar tijdrovend denk-, schrijf- en correctiewerk. De tijd die je ermee bespaart, kun je dan mooi in je onderneming stoppen.

Ben je op zoek naar grondige en/of grootschalige eindredactie, bijvoorbeeld voor meerdere webpagina’s, een complete website of een relatiemagazine? Dan kun je me als eindredacteur inhuren voor print en online.
 


Ik ben een doe-het-zelver. Bied je ook cursussen aan?

Ja. Voor wie liever zelf aan de slag gaat met bloggen en een toffe nieuwsbrief – of: e-mail- en contentmarketing –, heb ik een doe-het-zelfcursus. Deze cursus geef ik 1-op-1 en sluit altijd precies aan op wat jij wilt leren en in welk tempo je dit wilt doen. 100% maatwerk, 100% effect.
 

Wat levert je aanbod mij op?

Klinkt flauw, maar dat ligt eraan welk resultaat je wilt meten. Statistieken als de hoeveelheid websitebezoekers, het aantal volgers van je blog en je nieuwsbrieflezers zijn harde cijfers – en dus goed te meten.

Wat het je daarnaast oplevert, is onbetaalbaar: inzicht in wie je als ondernemer bent en welke manier van communiceren bij je onderneming past. Daarmee bedoel ik de complete huis- en communicatiestijl, de middelen die je inzet en wát je communiceert. Daar win je enorm veel mee, óók financieel.
 


Ik wil teksten laten schrijven. Wat kost het?

Ligt eraan, want tekstschrijven is maatwerk. Vooral teksten voor drukwerk en content voor je website. Liever met zorg je bedrijfsfilosofie vertalen naar een aansprekend verhaal of door mij je nieuwsbrieven laten schrijven? Dan heb ik al wel direct een concrete prijs.
 

Wat voor soort teksten kun je voor me schrijven?

Teksten die naadloos aansluiten bij wát je wilt vertellen en aan wie. Dan heb ik het over de inhoud, de toon en de stijl. Daarna kijken we naar het beste kanaal om de boodschap te verspreiden.

Ik schrijf voor print en web, voor corporate en casual, wervend en informatief – en alles ertussen.
 


Hoe weet ik zeker of jij de juiste tekstschrijver voor mij bent?

Door te vertrouwen op je gut feeling en je boerenverstand, en door een beetje onderzoek te doen. Ik heb een uitgebreid artikel geschreven voor als je niet weet hoe je de beste tekstschrijver moet vinden:

Webteksten uitbesteden: wat je er absoluut over moet weten >>
 


Ik wil meer doen met social media. Kun jij me helpen?

Ligt eraan. Wat versta je onder ‘meer doen met’? Social media is een containerbegrip voor een hoop instrumenten, kanalen én valkuilen. Ik kan je helpen met meetbare doelen stellen en je behoeden voor fouten. Ik kan je ook helpen met het opzetten van een strategie en de uitvoering ervan.

Vóór het zover is, heb ik twee vragen: wat wil je met social media bereiken en hoe maak je de ‘social’ in social media waar?
 


Er zit nogal wat spoed bij. Kan ik bij jou terecht?

Je mag me gerust mailen of bellen voor een spoedklus. Let op: als spoed of haast de standaard is, dan kun je beter iemand anders zoeken. No hard feelings, maar ik wil niet dat tijd(gebrek) het proces van bedenken, schrijven en schaven beperkt.

Dat betekent trouwens niet dat je geen tempo van me mag verwachten. Ik heb er graag de vaart in en ik ben duidelijk: deadline is deadline en afspraak is afspraak.
 


Hoe en wanneer ben je het beste te bereiken?

Het snelste is bellen, het beste is mailen. Ik neem graag de tijd voor je vraag of bericht (en mijn antwoord), daarom werkt nadenken en uitschrijven voor mij beter. Natuurlijk ben ik ook bereikbaar voor een snelle vraag tussendoor of een langer telefoongesprek. Zelfs ’s avonds en ’s weekends, als de situatie er even om vraagt.
 

Kan ik ook iets gratis van je krijgen?

Ja, mijn blogs bijvoorbeeld. En mijn longreads vol tips & tricks. Blogs, tips en voortschrijdende inzichten voor collega-ondernemers en -schrijvers deel ik trouwens ook in mijn niet-zo-suffe nieuwsbrief. En als we samenwerken, dan vind ik het heel normaal dat je service en een stapje extra van het huis krijgt. Niet iedere tip of tekstaanpassing zie je terug op een factuur.
 

Is er verder nog iets wat ik van je moet weten?

Ik drink mijn koffie zwart. Ik fotografeer graag (en al zeg ik het zelf, ik ben er niet slecht in). En ik begrijp eerlijk gezegd niet dat het lettertype Comic Sans nog steeds gebruikt wordt.
 

 
Misschien zijn er nog vragen…

Over mijn diensten, mijn manier van werken of over wie ik ben bijvoorbeeld. Wat je vraag ook is: ik beantwoord ‘m graag.

Stuur me een bericht en je krijgt binnen een dag een reactie. Mocht ik iets langer nodig hebben, dan hoor je het ook binnen een dag.