Stop met stukjes schrijven

Geplaatst op 1 juli 2020, in Opvattingen over content Laatste update: 6 mei 2021

Deze is voor alle tekstschrijvers, copywriters, redacteuren, bloggers, storytellers, contentmarketeers, communicatieadviseurs, of hoe je jezelf ook noemt.

Deze is ook voor de freelancers en directeuren. En voor de medewerkers en managers.

Voor iedereen die zegt een ‘stukje’ te schrijven, of meerdere ‘stukjes’. Iets waar ik ook mezelf heel soms op betrap.

Doe het niet. Schrijf geen stukjes. En neem je niet langer voor om stukjes te schrijven.

Als je zegt dat je stukjes schrijft, dan vraag ik me af met welk pennetje je dat doet. Welk ideetje eraan voorafging. En welk effectje je hoopt te bereiken. 

Voor de duidelijkheid

Het gaat me niet om het verkleinwoord, want verkleinwoordjes zijn prima. Het is fundamenteler dan dat: een ‘stukje’ schrijven is een schot in eigen voet.

Stukjes voeden het frame van tekst als bijzaak of sluitpost. Van tekst als volledig vervangbare franje. Een verplichte woordenbrij als invuloefening op een webpagina of in drukwerk. Blind inwisselbaar en hoogstens nice-to-have.

Denk niet in stukjes, ook als de tekstlengte minimaal is. Je schrijft, daarmee maak je dingen duidelijk en haal je het wollige weg.

Dat doe je voor je lezers, gebruikers, relaties, of klanten. Omdat ze je opzoeken of nodig hebben. Terwijl ze eigenlijk wel wat anders te doen hebben. En nog meer aan hun hoofd.

Schrijf gewoon

Verwerp het frame van tekst als bijzaak. Vergeet het schrijven van stukjes. Tekst verdient meer krediet, omdat het aanzet, ontroert of verheldert. Soms al met één woord.

Schrijf gewoon, voor tekst die ertoe doet. Voor loon naar arbeid. Daar wordt je stukje stukken beter van.

Foto Jeroen Schalk

Over Jeroen

Freelance webredacteur en UX-writer. Liefhebber van woorden, websites, wireframes en winegums. Best wel onregelmatige blogger. Wil non-profit en (semi-)overheid helpen met heldere content en strakke copy.