Over wie ik ben, wat ik doe en hoe ik werk.

Jeroen Schalk, 1989, geboren in Nijmegen, gesetteld in Utrecht. Met een gezin, een fiets en een klimplant naast de voordeur. Ik ben interviewer, tekstschrijver en redacteur. En ik streef doorlopend naar meer (on)zin en (zelf)onderzoek.

Da’s zo’n beetje de basis. Het leek me verder leuk om via een aantal vragen wat over mezelf te vertellen. Weet je gelijk wat voor vlees je in de kuip hebt.

Goed, komt-ie:

 
Vanwaar 'kickstart de inhoud en laat het werken’?

Omdat een boodschap valt of staat bij (gebrek aan) inhoud.

Dus geen gekunsteld imago, geen loze beloftes en geen na-aperij. Vroeg of laat krijgt je publiek dat door.

De inhoud kickstarten is wat mij betreft niets anders dan trouw zijn aan jezelf. Het is handelen naar wie en hoe je bent. Mens, organisatie, wat dan ook. Hou je dat vast? Dan gaat het vanzelf (voor je) werken. Met een publiek dat daarbij past; mensen die jouw inhoud waarderen.

Daar geloof ik in, dus daaraan wil ik bijdragen. Vandaar die zin als payoff.


Hoezo noem je jezelf ook ‘interviewer’?
Omdat ik op locatie of telefonisch graag de tijd neem om iemand en/of iets te leren kennen. Door de juiste vragen te stellen. Door niet te leunen op aannames. En door goed door te vragen.

Een interview is nodig voor de juiste toon en tekst. Altijd.


Wie zijn je opdrachtgevers?
Dat verschilt nogal. Ik werk rechtstreeks voor zzp/mkb in de meest uiteenlopende branches. Daarnaast schakelen bureaus mij in voor interviews, tekst en redactie.

Een vreemde (maar toffe) eend in de bijt is horeca-vakblad Entree. Hiervoor schrijf ik op onregelmatige basis over ondernemerszaken.


Voor (en met) wie werk je graag?
Mensen en organisaties met wie ik het kan vinden, want zonder klik is het knap kansloos. Als je succesvol wilt zijn, moet je elkaar succes gunnen. Toch?

Daarom maak ik graag kennis met je om te zien of die klik er is. No strings attached.


Wat voor teksten schrijf je?
Het voordeel van generalisten is dat ze zich heel wat onderwerpen, tekstvormen en schrijfstijlen eigen kunnen maken.

Daar ben ik geen uitzondering op. M’n schrijversarsenaal bevat:

  • Long copy: uitgewerkte interviews, informatieve artikelen en sfeerverhalen voor printmedia en websites.
  • Short copy: wervende content voor bijvoorbeeld (reclame)drukwerk en websites.
  • Redactie: klantcommunicatie, (reclame)drukwerk, gidsen/verslagen en andere (online) uitgaven.

Schrijf je ook SEO-teksten?
Ik schrijf voor de lezer, als je dat bedoelt. 😉

Wat kun je nog meer?
Tekst staat nooit op zichzelf. Er is altijd een wisselwerking met vorm, beeld en functie.

Daarom kan ik ook met je meedenken over design, fotografie en indeling/opbouw. En heb ik best zinnige dingen te zeggen als je begint over wireframes, user interface en mobile-first.


Hoe zit het met je netwerk?
Ligt eraan wat je zoekt. Ik kan je aan verschillende designers, web developers, fotografen, tekstschrijvers, bloggers, filmmakers, trainers, adviseurs en marketeers koppelen. Of ze bij een opdracht betrekken als dit nodig is.

Wat is je tarief?
€ 75,— per uur (excl. btw).

Voor werk op locatie reken ik € 0,25 reisvergoeding per kilometer. Reistijd is tot één uur per rit voor eigen rekening, voor extra reistijd geldt gewoon mijn uurtarief.


Ben je gespecialiseerd in bepaalde onderwerpen?
Like I said: ik ben een generalist. Het voordeel daarvan is dat ik over heel wat onderwerpen kan schrijven, zonder me er per se in te specialiseren.

Zijn er onderwerpen die je helemaal niet liggen?
Ongetwijfeld, maar die ontdek ik pas als ik ermee geconfronteerd word. Try me, zou ik zeggen. 🙂

Waar werk je?
Ik werk vanuit Utrecht. En voor een leuke opdracht(gever) reis ik het hele land door.

Doe je ook spoedjes?
Ik hou graag de vaart erin, maar creativiteit forceer je niet. Voor spoedjes geldt: ik maak er soms een uitzondering voor, maar zeker geen gewoonte van.

Wat is je achtergrond?
In het kort: de opleiding Maatschappelijke Zorg (gestopt) en de opleiding Journalistiek (afgerond). Vanuit stages en/of als ondernemer schreef ik voor online en gedrukte media, en webshops en websites. Voor eenpitters, grotere organisaties en van alles ertussen.

Friet of patat?
Friet.

Mag ik je nog meer vragen stellen?