Intentie is de heilige graal voor je website

11 juli 2019

Wil jij meer bezoekers op je website via Google? Wacht, ik stel de vraag anders: wil je meer relevante websitebezoekers via Google?

(Ik ga er vanuit dat je nu ‘ja’ zegt.)

Dan kun je van alles doen. Bijvoorbeeld zoekwoorden-onderzoek. Of zoektermen-onderzoek, zoals SEO’er Nathan Veenstra betoogt. En niet zonder reden.

Zoektermen geven meer context dan alleen losse zoekwoorden.

Een zoekwoord zonder context is slechts een woord. Een zoekterm wijst op intentie, omdat deze bijvoorbeeld een handeling of criterium bevat. Hoe specifieker de term, hoe duidelijker de intentie.

Bijvoorbeeld: ‘goedkope website laten maken’. Deze zoekterm zegt véél meer dan ‘website’ of ‘website maken’.

Goed, je gaat dus aan de gang met zoektermen-onderzoek. Dit doe je zelf of je besteedt het uit. Er zijn gelukkig blogs, tutorials en SEO-specialisten genoeg.

Vervolgens heb je een lijst met zoektermen. Niet alleen de populairste natuurlijk, maar termen waarop je ook echt kunt concurreren.

So far, so good. Alleen komt nu de belangrijke vraag:

Verwoordt een specifieke zoekterm ook de intentie waarmee iemand zoekt?

Stel dat de zoekterm ‘goedkope website laten maken’ interessant voor je is (op basis van zoektermen-onderzoek). Dan heb je een vrij specifieke term, toch? De intentie lijkt helder: een website laten maken en graag goedkoop.

Toch roept het ook vragen op:

  • Googelt iemand op deze term voor zichzelf of voor iemand anders (met misschien een héél andere manier van vergelijken)?
  • Kan of wil de zoeker niet veel voor een website betalen? En waarom dan?
  • Heeft degene die googelt wel zin om zich bezig te houden met een nieuwe website? Of voelt het als een moetje?
  • Hoe is zijn/haar ervaring met website-ontwikkeling tot nu toe (kwaliteit, prijs, samenwerking, onderhoud)?
  • Heeft-ie ook hosting, regulier onderhoud of andere diensten nodig? En hoeveel is-ie bereid om daarvoor te betalen?

Het stomme is: we weten gewoon niet precies waarom iemand zoekt via Google. En óf die zoektocht wel daar begint.

De intentie achter de zoekterm moeten we dus eerst onderzoeken.

De intentie kun je soms al uit zoektermen zelf afleiden. Uit gerelateerde termen bijvoorbeeld. Of door pagina’s van concurrenten te bekijken. Daarnaast, in de woorden van Ruben Bunskoeke:

“Gebruik ook jouw kennis van jouw doelgroep, pas wat common sense toe en filosofeer een beetje. Wie zoekt op zo’n term? In welke situatie zitten ze? Waar hopen ze op? Waar twijfelt de zoeker over? Wat zijn de mogelijke vervolgstappen? En hoe zou het beste resultaat voor die persoon eruit zien?”

Intenties zitten vaak, maar zeker niet altijd in een zoekterm verscholen. Daarom is het belangrijk om intenties zo helder mogelijk te achterhalen. Hoe? Door alle denkbare opties te onderzoeken.

Je kunt van alles doen. Toets je aannames. Interview je klanten. Stel vragen aan je doelgroep. Werk mogelijke scenario’s uit. Test je content. En leg je bevindingen eens naast interessante SEO-metrics en zoektermen die je verzamelt.

Wat je dan krijgt, is validatie.

Van het nut en de samenhang tussen bepaalde zoektermen. En je krijgt nieuwe inzichten in achterliggende motieven. Intenties die misschien zó voor de hand lagen, dat je ze compleet over het hoofd zag.

Dit is allemaal feedback waarmee je kunt optimaliseren. Een specifieke pagina, je website en zelfs je complete propositie.

Blijf zoeken naar iemands intentie en ontdek wat een zoekterm laadt. Het helpt je om gerichter content te maken voor een bezoeker — rondom een zoekterm.

Is dat makkelijk? Nee. Kost het tijd? Ja.

Maar ik hoef je niet te vragen of het de moeite waard is.


Van content naar inhoud. En van inhoud naar content. Ik hou me bezig met redactie, beheer en strategie. Op jeroenschalk.nl blog ik over alles wat mij en mijn manier van werken beïnvloedt. Meer weten? Bel of mail gerust.