Gras is groen, water is nat en goede content is simpel

12 maart 2019

Nobody said it was easy. Dat geldt ook voor goede content. Maar dat het geen makkie is, betekent niet dat het niet simpel hoeft te zijn.

Goede content is informatie die aansluit bij de behoefte van de gebruiker. Waarbij je rekening houdt met format, kanaal, taal, vorm en moment.

Niets meer, niets minder.

Maar hoe hou je rekening met de gebruiker? Welke factoren neem je mee? Hoe meet je het? En wie is de gebruiker eigenlijk? De betekenis van goede content mag dan duidelijk zijn, de invulling is een vak apart.

Daar kwam ik ook achter toen ik meedeed aan de workshop Content Design van Sarah Richards, grondlegger van deze discipline.

Wat is contentdesign?

Contentdesign gaat niet over een ronkende tekst schrijven, copy redigeren of pagina’s mooi opmaken.

Contentdesign gaat over gebruikers die informatie zoeken of een taak willen uitvoeren. Contentdesigners ontleden die behoefte, onderzoeken achterliggende vragen, denken in oplossingen en testen welke content werkt.

Meer lezen hierover? Dan raad ik je dit verhelderende artikel over contentdesign van contentstrateeg Wiep Hamstra aan.

Contentdesign gaat over user-centric, evidence-based content.

Daarom was de workshop van Richards in veel opzichten een eyeopener. Haar boek Content Design had ik in no time uit.

Het boek staat vol met quotables, maar ik hou het bij deze:


'Not more content, smarter content.' Een quote uit het boek Content Design van Sarah Richards.
Uit het boek Content Design, van Sarah Richards. (beeld: eigen foto)


Deze zin staat niet voor niets in haar boek. Het zette mij ook aan het denken.

Bij content schieten we al gauw in de productiestand: websites, blogs, whitepapers, productpagina’s, social media, bedenk het maar. Om te informeren, inspireren of overtuigen. En ongetwijfeld met de beste bedoelingen.

Toch is deze content er in de basis omdat de maker het wil. Misschien sluit het wel aan bij de gebruiker, maar het draagt allereerst bij aan de doelstellingen van de maker. Dat is niet per se slecht, zolang je deze vraag maar stelt:

Wil je met content gebruikers beïnvloeden of bedienen?

Goede content bedient de gebruiker en beïnvloedt het proces. Niet andersom. Je gebruiker heeft zijn/haar eigen belevingswereld. Ken je plek daarin.

Onderzoek wat je gebruiker denkt, doorloopt en doet. En valideer wat je vindt. Niet alleen wanneer de gebruiker op je website belandt. Maar al vanaf het moment dat hij/zij nog niet eens beseft dat-ie je nodig kan hebben.

Klinkt dat te ambitieus? Als te veel gedoe misschien? Again, nobody said it was easy. Maar goede content is simpel, als je erover nadenkt.

Goede content is simpel, als je erover nadenkt.


Van content naar inhoud. En van inhoud naar content. Ik hou me bezig met redactie, beheer en strategie. Op jeroenschalk.nl blog ik over alles wat mij en mijn manier van werken beïnvloedt. Meer weten? Bel of mail gerust.