Een écht goede digitale nieuwsbrief maken? De 10 geboden voor starten met e-mailmarketing

goede digitale nieuwsbrief makenEen nieuwsbrief beginnen? Eitje. Alleen… gaat het je wat opleveren? Een écht goede digitale nieuwsbrief maken doe je niet zomaar. Als je maximaal effect wilt en een sterke relatie met je lezers, dan moet je uitproberen, bijsturen en meten. Niet één keer, maar altijd.

Een goede digitale nieuwsbrief maken: daarover gaat dit artikel. Met zo’n nieuwsbrief kom je bij lezers binnen, rechtstreeks in hun inbox.

Je bouwt en onderhoudt een band met je lezer. Een goede nieuwsbrief helpt je bij relatiebeheer.

En dat zonder te spammen. Hoe? Lees deze 10 geboden voor e-mailmarketing en je kunt aan de slag:

Gij zult…

Ik ga ze allemaal af, dus pak gerust eerst wat te drinken erbij. 😉
 


1. Gij zult een duidelijk doel voor je nieuwsbrief bepalen.

Doel voor je nieuwbrief bepalenHet zit ‘m al in de woordkeuze: goede nieuwsbrief. geen zorgen: het doel hoeft niet vanaf het prille begin en voor altijd vast te staan. Gewoon ergens beginnen kan ook prima werken, dan ontdek je gaandeweg welk doel je nieuwsbrief dient en wat er nog meer in het vat zit.

Het gaat erom dat je meet en bijstuurt. Zodat je iedere keer scherper krijgt wat werkt en wat niet. En dat helpt je om heldere doelen te stellen. Hoe zei dat ene sportmerk het ook alweer? Just do it. Trouwens, zo ben ik ook met m’n eigen nieuwsbrief begonnen. (Überhaupt met ondernemen eigenlijk.)

Weet je niet hoe je scherpte krijgt? Stel jezelf dan deze vragen. En blijf ze stellen:

  • Waarom zou je zelf een nieuwsbrief willen ontvangen?
  • Zitten bestaande klanten/relaties op je nieuwsbrief te wachten?
  • Wat heb je te melden aan mensen die je (nog) niet kent?
  • Wat wil je dat mensen doen als ze je nieuwsbrief ontvangen?

 


2. Gij zult nadenken over de behoeften van je nieuwsbrieflezers.

Behoefte achter nieuwsbrief bepalenHet eerste en tweede gebod had ik ook 1A en 1B kunnen noemen. Door na te denken over het doel van je nieuwsbrief, moet je wel stilstaan bij de behoeften van je lezer. Als je dit nog niet gedaan hebt, vraag dan door op de antwoorden die je op de vragen hierboven gaf:

  • Waarom zou je zelf een nieuwsbrief willen ontvangen?
    En waarom vooral niet?
  • Zitten bestaande klanten/relaties op je nieuwsbrief te wachten?
    En hoe weet je dat?
  • Wat heb je te melden aan mensen die je (nog) niet kent?
    En waarom zouden zij dit interessant vinden?
  • Wat wil je dat mensen doen als ze je nieuwsbrief ontvangen?
    En waarom zouden mensen dit doen?

Alle wijsheid begint bij twijfel, dus durf te vragen. Hou jezelf een spiegel voor en speel advocaat van de duivel. Vraag aan klanten/relaties of ze voor een nieuwsbrief openstaan – en wat ze interessant vinden. En ga in gesprek met je doelgroep.

Het doel en de behoefte bij e-mailmarketing vaststellen is een spel dat je constant speelt. Dat kost tijd, maar het levert je een schat aan informatie op. Door dit doorlopend te doen, weet je namelijk veel beter:

  • wat bestaande klanten/relaties interessant vinden;
  • wat voor nieuwe nieuwsbrieflezers je zoekt;
  • hoe dit aansluit bij wat je te vertellen hebt;
  • in welke vorm (van oneliner tot longread en van foto tot filmpje) je dit giet;
  • op welk kanaal of platform je dit plaatst (en dus waarnaar je verwijst);
  • en hoe vaak je de nieuwsbrief kunt (of zou moeten) versturen.

Het is de basis van e-mailmarketing en het succes ervan. Tijd voor de spelregels.
 


3. Gij zult de wetten en regels van e-mailmarketing kennen.

Wetten en regels van e-mail-marketingNiet het leukste om over na te denken, wel erg belangrijk. Lees je daarom in en volg de ontwikkelingen. Overtreed je wetten of regels voor e-mailmarketing? Dan kan dit een flinke domper voor je reputatie betekenen – en zelfs een mokerslag voor je portemonnee.

Heel simpel gezegd begint het hiermee:

  • Je moet toestemming hebben van de ontvanger.
  • Je moet duidelijk vermelden wie de verzender is.
  • Ontvangers moeten zich kunnen afmelden.

Natuurlijk zijn er altijd mitsen, maren en uitzonderingen:

E-mailmarketing: een aantoonbare opt-in

Ongevraagd e-mails versturen? Mag niet. Twee uitzonderingen: 1. als je de mail verstuurt naar een bestaande klant en 2. als het om een servicemail gaat (zoals een bestelstatus en een dienst- of productwijziging).

In alle andere gevallen moet je voor een nieuwsbrief expliciet, aantoonbaar toestemming van de ontvanger hebben.

Over toestemming gesproken *wink wink*: zelf heb ik ook een nieuwsbrief. Scherp, luchtig en vooral niet-zo-suf. Wil je ‘m?


 

Nieuwsbrief versturen: zorg voor een duidelijke afzender

Een bedrijfsnaam moet altijd in je nieuwsbrief vermeld staan. Daarnaast moeten het adres, vestigingsplaats, KvK-nummer en mailadres/telefoonnummer zichtbaar zijn. (Toegegeven: in mijn eerste nieuwsbrieven heb ik dit zelf niet helemaal gedaan. Shame on me.)

De ontvanger moet bovendien je e-mail kunnen beantwoorden. Kortom, verstuur je nieuwsbrief via een werkend e-mailadres.

 

E-mails opzeggen: een duidelijke opt-out

Hoe vriendelijk je het ook zegt en waar je het linkje voor uitschrijving ook plaatst: ontvangers moeten zich altijd kunnen afmelden voor je e-mails.

Als je meer wilt weten over de wet- en regelgeving van e-mailmarketing in Nederland, dan raad ik je dit artikel aan van Charlotte’s Law & Fine Prints:

LEES OOK: Waarom het niet erg is om nieuwsbrief-abonnees te verliezen >>

 


4. Gij zult moeite steken in een overzichtelijk aan- en afmeldproces.

In- en uitschrijven voor nieuwsbriefMet een helder aan- en afmeldproces laat je zien dat je moeite steekt in je nieuwsbrief. Het is het visitekaartje, je toont ermee aan dat je lezers serieus neemt. Een aantal opmerkingen en handigheidjes over het aan- en afmeldproces:

Op de hoogte blijven
Zet geen ‘Wil je op de hoogte blijven?’ boven het inschrijfveld van je nieuwsbrief. ‘Op de hoogte blijven’ is vaag en weinig origineel. Wil je toch deze vraag gebruiken? Zet er dan op z’n minst bij waarvan je mensen op de hoogte houdt.

Inschrijfverificatie
Je kunt je nieuwsbrief-inschrijving beveiligen, zodat je geen spambots in je lijst krijgt. Dit kan met een captcha. Overdrijf dit niet en hou het eenvoudig. Je beveiligt je nieuwsbrieflijst, niet Fort Knox.

Nieuwsbrieven hebben nu steeds vaker een dubbele opt-in.

Een dubbele opt-in is dat je een aanmelding nogmaals laten bevestigen door het mailadres dat zich inschrijft. Dit is extra bewijs om aan te tonen dat de persoon zich écht zelf heeft ingeschreven.

Mailstortvloed
Erg handig, maar kijk uit dat je hierdoor geen mailstortvloed veroorzaakt nog vóór abonnees de eerste daadwerkelijke nieuwsbrief ontvangen. Eén bevestigingsmail met een link voor definitieve inschrijving is genoeg. Als mensen zich dan inschrijven, stuur dan niet nóg een mailtje ter bevestiging.

Uitschrijven
Hetzelfde geldt voor uitschrijvers. Als mensen zich uitschrijven, stuur ze dan niet ook nog een e-mail om te vertellen dat ze voortaan je nieuwsbrief niet meer krijgen (hier heb ik zelf altijd een hekel aan). Verwijs ze bijvoorbeeld automatisch naar een webpagina waarop de uitschrijving bevestigd is.

Relatiebeheer
Schrijf uitschrijvers trouwens niet te snel af. Meldt iemand zich af voor je nieuwsbrief? Vraag dan om feedback. Uitschrijven is een signaal en dát is het moment waarop je het belang van de (klant)relatie moet laten zien. In het rotste geval blijft het bij een uitschrijving. In het beste geval wordt de relatie nieuw leven ingeblazen. Lijkt me geen straf, toch?
 


5. Gij zult nadenken over de structuur en inhoud van je nieuwsbrief.

Structuur en inhoud voor je nieuwsbrief bepalenJe klanten en relaties zijn net mensen. En mensen zijn gewoontedieren. Natuurlijk worden we graag verrast, maar we gedijen bij vastigheid. Een goede digitale nieuwsbrief maken doe je met een formule; een standaard, als houvast voor jezelf en je lezers.

Maar… hoe bepaal je zo’n nieuwsbrief-formule?

Allereerst door de lezersbehoefte en het doel. Daar hang je alles aan. Daarnaast:

  • Frequentie: hoe vaak verstuur je de nieuwsbrief?
  • Format: hoe deel je de nieuwsbief in?
  • Verhouding: hoe is verhouding tussen tekst en beeld in de nieuwsbrief?
  • Inhoud: welke (terugkerende) onderwerpen/rubrieken komen erin?
  • Insteek: vanuit welk perspectief bespreek je de onderwerpen?
  • Taal en toon: welk taalgebruik en welke toon hanteer je?

Voorbeeld van een duidelijke nieuwsbrief-formule

Elja Daae blogt en helpt ondernemers met marketing. Ze heeft een wekelijkse nieuwsbrief waarin ze abonnees bijpraat over haar bezigheden, ontwikkelingen in marketing en social media, en tips over effectiever ondernemen. Ze hanteert een persoonlijke schrijfstijl, het maakt haar nieuwsbrief herkenbaar.

Hierdoor voelt haar mail als een praatje bij de koffieautomaat. Gezellig en ongedwongen. Niet te kort en niet te lang. Ik maak er graag tijd voor.
 

Voorbeeld: nieuwsbrief van Elja Daae

Nieuwsbrief van Elja, waarin je wekelijks wordt bijgepraat.

 
Een nieuwsbrief-formule hoeft niet uit één element te bestaan. Je kunt prima – zoals Elja – expliciet verwijzen naar je blogs én linken naar interessante artikelen én een vaste verzendfrequentie aanhouden én een persoonlijke schrijfstijl erop nahouden. 🙂

Ik combineer zelf ook graag meerdere elementen. Ik deel mijn blogs, informatieve artikelen als deze, toffe opdrachten waarmee ik bezig ben en interessant leesvoer dat ik (online) tegenkom.

Benieuwd?


 


6. Gij zult aandacht geven aan de vormgeving en leesbaarheid van je nieuwsbrief.

Nieuwsbrief indelen en leesbaar makenMobile-first content. Ik vind het een draak van een term, maar mobile-first denken is belangrijk. Je nieuwsbrief en andere e-mails moeten mobiel goed leesbaar zijn, anders verlies je het merendeel van je lezers. Simpel gezegd: maak het je lezer zo makkelijk mogelijk.

Let daarom op met de combinatie tekst-beeld. En let op hoe alle losse elementen en de nieuwsbrief als geheel uitlijnt, anders wordt het onleesbaar. Als je wilt weten wat ik bedoel, vergelijk dan deze twee voorbeelden uit m’n eigen inbox:
 

persbericht Volzin: voorbeeld nieuwsbrief

Aankondiging van een nieuwe Volzin.

Media-nieuwsbrief Ernst Jan Pfauth

Nieuwsbrief van Ernst-Jan Pfauth.


 
 

Trouwens, valt je het stijlverschil ook op? Het brengt me bij het tweede punt: huisstijl. Simpel gezegd: mensen moeten je nieuwsbrief direct herkennen. Gebeurt dit niet? Dan kun je zomaar in de spambox belanden of nieuwsbrief-abonnees verliezen.

Daarom is het cruciaal dat je de huis- en communicatiestijl van je bedrijf consequent doorvoert, ook in je e-mailmarketing.

Bij consequent doorvoeren denk ik bijvoorbeeld aan:

  • kleurgebruik
  • afbeeldingen
  • lettertype
  • logo (of een profielfoto van jezelf)
  • taalgebruik en tone of voice

Hoe zit het bij jouw nieuwsbrief? Is het écht in lijn met hoe je jezelf op andere plekken presenteert? Het kan nooit kwaad om dit bij jezelf of voor je bedrijf na te gaan.

Test, test, test!

Het is bovendien altijd slim om vóór verzending met testversies te werken. Kies anders een test-buddy voor testversies. Je vriend(in), de buren of een bevriende ondernemer vindt het vast niet erg om snel je testnieuwsbrief te scannen op leesbaarheid.

Open de testversie ook via verschillende apparaten/schermen. Zo zie je op tijd of je nieuwsbrief inderdaad mobile-first is (blegh, stomme term).

 


7. Gij zult haast obsessief bezig zijn met een briljante titel.

Goede titel / onderwerpregel voor een nieuwsbriefJe nieuwsbrief is niet het enige mailtje in de inbox van je ontvanger. Als je wilt opvallen, moet je met een ijzersterke titel komen. Als de titel niet aanspreekt, dan is de rest van je nieuwsbrief waarschijnlijk al verspilde moeite.

Waarom zeg ik dit? Omdat we gewend zijn om de onderwerpregel voor e-mail te gebruiken om te informeren; om de ontvanger direct te laten zien waar het om gaat. Droog en feitelijk, dat communiceert voor ons veel duidelijker.

Voor e-mailmarketing kun je dit loslaten. Je nieuwsbrief openen en verder lezen, dáár gaat het om. Laat de droge info achterwege. Prikkel.

Nieuwsbrief-onderwerpregel: de don’ts

  • Het woord ‘nieuwsbrief’ en de datum/periode in de onderwerpregel. Beetje saai en voegt niets toe.
  • Telkens dezelfde onderwerpregel gebruiken. Een beetje moeite doen graag.
  • EEN TITEL DIE VOLLEDIG UIT HOOFDLETTERS BESTAAT.
  • Te lange titels. Zeker bij mobiele weergave zijn de schermpixels schaars.

Wat je wel kunt doen in de onderwerpregel van je nieuwsbrief:

  • Een gewaagde vraag stellen aan de lezer.
  • Een rake quote of een duidelijk statement vermelden.
  • Met ‘hoe’ beginnen om een belofte te maken: ‘Hoe je meer bezoekers krijgt op je blog’, ‘Hoe je beter presteert in bed’ (tja, sex sells), ‘Hoe je effectiever onderneemt met evenveel tijd’, ‘Hoe je in een kwartier een heerlijk gerecht voor vier personen maakt’ etc. Echt waar, hoe-titels werken prima.

Bij de do’s voor een nieuwsbrief-onderwerpregel hoort een ‘maar’: het moet passen bij je doelgroep én recht doen aan de inhoud van je nieuwsbrief. Anders is het gewoon nieuwsbrief-clickbait, waarmee je het vertrouwen van lezers verliest.

 


8. Gij zult de nieuwsbrief inzetten voor exclusiviteit.

Exclusiviteit bieden in een nieuwsbriefMet een website en social media zijn er netwerken en platforms genoeg om alles te delen. Heel handig, maar je wilt natuurlijk niet dat mensen op ieder kanaal dezelfde links, blogs, tips en beelden te zien krijgen… toch? Anders hebben mensen ook geen reden om zich in te schrijven.

Kortom, als je meer nieuwsbrief-abonnees wilt, maak het dan exclusief.

Deel bijvoorbeeld artikelen, blogs, beeldmateriaal en handige tips alleen via je nieuwsbrief. En beloon nieuwsbrieflezers op z’n tijd met een leuke freebie/goodie of korting op een product.

Heb je een format, inhoud en freebies die je nieuwsbrief exclusief maken? Draag het uit! Ik vind dat SEO’er en blogger Ruben Bunskoeke dit heel goed doet:
 

Voorbeeld overtuigende inschrijving nieuwsbrief

Deze intro maakt inschrijven voor een nieuwsbrief een stuk interessanter.

 


9. Gij zult je nieuwsbrief promoten via verschillende kanalen.

Nieuwsbrief promoten via verschillende kanalenZie je nieuwsbrief als een feestje. Als je niemand uitnodigt, dan blijft het akelig stil. Een nieuwsbrief kun je laten groeien als de inhoud consequent goed is. Daarnaast als je mensen frequent en op verschillende plekken attent maakt op je nieuwsbrief. Kortom, de kracht van herhaling.

Iedere keer een goede digitale nieuwsbrief maken is belangrijk, maar je verliest al snel motivatie als de lijst van abonnees niet groeit. Daarom: devotie en promotie. 🙂

Je kunt bijvoorbeeld:

  • een inschrijfmogelijkheid op je website plaatsen;
  • een inschrijfveld onder iedere pagina en/of blog plaatsen;
  • je Facebookpagina voorzien van een inschrijfmogelijkheid;
  • frequent een link naar de inschrijfpagina (of je website) delen via social media;
  • je nieuwsbrief benoemen in de standaard handtekening van je e-mail;
  • huidige nieuwsbrief-abonnees aansporen om je nieuwsbrief te delen met hun netwerk.

Reclame maken voor je nieuwsbrief kan op allerlei manieren. SEO’er en blogger Rutger Steenbergen is hier uitgebreid op ingegaan:

LEES OOK: 25 manieren om meer nieuwsbrief-abonnees te krijgen >>

 


10. Gij zult actief meten wat het effect van je e-mailmarketing is.

effect e-mailmarketing metenJe kunt oneindig meten, zowel wat als hoe. Wat je ook doet: meet wat je nieuwsbrief doet. Probeer uit, stuur bij en zet door. Alleen dan krijg je inzicht en kun je verder. Ik eindig zoals ik begon: het doel hoeft niet gelijk vast te staan. Maar als je een doel hebt, meet het dan.

Waarom?

  • Zonder meten geen inzicht en zonder inzicht geen groei.
  • Zonder groei geen motivatie en zonder motivatie geen inhoud.
  • En zonder inhoud geen doel, geen basis en geen kans…
  • …op meer mensen die je volgen.
  • Dus meer mensen die je blogs lezen of je website bezoeken.
  • Meer mensen die jou en je bedrijf leren kennen.
  • En meer mensen die het leuk vinden dat je de moeite neemt om ze blijvend te informeren. Met blogs, interessante links, klantcases en zelfs huishoudelijke mededelingen.

Jazeker, zoiets kan gewoon leuk zijn. Zo leuk, dat lezers telkens uitkijken naar je nieuwe mail. Dat ze je leren kennen, je alsmaar aardiger vinden en het doorvertellen aan anderen. Dat ze zelfs je klant willen worden – of je aan nieuwe klanten helpen.

Een nieuwsbrief en e-mailmarketing kan je dat allemaal opleveren.

Gaaf toch? Waar wacht je nog op. 😉

Ik hoop dat dit artikel je verder helpt in de op- of herstart van je nieuwsbrief. Vragen of aanvullingen? Altijd welkom! Alvast op zoek naar inspiratie? Aanmelden voor mijn nieuwsbrief staat altijd vrij:


 
Enne… succes met je e-mailmarketing!
 

Vind je dit interessant? Deel het!